Psykoterapi og Analyse Otto Krag, 50 100 750, ok@ottokrag.dk Dansk Psykoterapeutforeningen.

Otto Krag, Struenseegade 13A, 1, 2200 N, ok@ottokrag.dk, 50 100 750

“Stress” bruges bredt i hverdagslivet og dækker over alt fra travlhed til sammenbrud, udbrændthed.


Vi har et sundt alarmberedskab når vi står overfor en større udfordring. Kroppen sættes i form for “alarmberedskab”; feks. ved en flyforsinkelse, en hasteopgave, en deadline, en opstået familiekonflikt o.l.


Vores nervesystem udskiller hormoner, der sætter vores krop i alarmberedskab; vores hjerte slår hurtigere, vi begynder måske at svede; vi bliver fokuserede og vores sanser skærpes og vi sættes i stand til at handle hurtigt.


Når problemet så er løst og “faren” er ovre, sendes beroligende hormoner ud i kroppen, og den begynder at slappe af.


Ved længerevarende belastning, hvor de situationer, der presser os fortsætter over tid, så fortsætter kroppen med at producerer “alarmhormoner” og vi oplever det ved hele tiden i at være i forhøjet “alarmberedskab”. Det slider både kropsligt og mentalt.


Eksempler hér kan være mobning på arbejdspladsen, svære arbejdsforhold, fyringer, familiekonflikter, samlivsproblemer eller man oplever, at tiden ikke slår til.


Længerevarende belastninger påvirker hele organismen og det kan give både fysiske og psykiske symptomer, som f.eks:

- smerter, træthed, indre uro, hjertebanken og maveproblemer...

- ulyst, irritabilitet, hurtigt opfarende, rastløshed, søvnløshed, hukommelsesbesvær, lavt   selvværd.

- brug af stimulanser, cigaretter og alkohol - kan opleve sig  “udbrændt”, depressiv.

- øget sygefravær

I et terapeutisk forløb kan man finde sin egen mestringsstrategi, kropsligt og mentalt ,

så det bliver muligt, at vælge nye måder at håndtere lignende situationer på.


Stress og stressmestring